Fusie Royal Friesland Foods & Campina

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Jan.1

Re: Fusie Royal Friesland Foods & Campina

Bericht door Jan.1 »

Middenboer schreef: di nov 21, 2023 21:39 https://www.melkveebedrijf.nl/marktprij ... -opvolger/

"Hoe voorkom je dat het bedrijf te groot is voor de opvolger?"

Ik vraag me af of je tegenwoordig nog wel 200 koeien moet willen melken ?
(Verre) Overburen zijn ook gestopt, 1 van de 2 broers (of vrouw..) wilde er uit, dan kun je wel mooi gegroeit zijn, maar de hele toko werd daarom verkocht.
Natuurlijk kan het met melkers, maar zijn die er nog ?
En dan nog het financiële plaatje, heb je geld zat, ja dan kun je dat prima gebruiken om te groeien of optimaliseren/automatiseren. Maar een zwaar gefinancierd bedrijf kan de opvolger niet zomaar even overnemen. Akkoord van Basel.. Hoorde het vorige week nog, mooi bedrijf 120 koeien in midden-Drenthe, zoon kreeg de financiering niet rond, dus bord in de tuin.

Vergis je ook niet in de kosten van al die busjes die op het erf komen (niet de postbode 😅), uurtarieven zijn nu al schandalig hoog, mijn kameraad is ook een vermogen kwijt aan personeelskosten, en dan gaat even het BPM voordeel er af, een Mercedes Sprinter kost straks meer als een ton!
En dat word allemaal doorberekend.. Als ik 200 koeien, laat staan 120 hebt, heb ik geen tijd om zelf de boel te repareren om die 80 euro/uur te besparen. Ik probeer nu alles zelf bij te houden, maar gaat dat niet meer, dan moet er maar veel nieuw (en lease) komen of alle loonwerk/voeren uitbesteden, is de lol er voor mij gauw af. Sowieso waren we dan nu ook piekbelaster, en waarschijnlijk een bank die moeilijk gaat doen..
Maar met hard werken en grote ambities houden we die stropdassen wel mooi in de quote 500, want er wordt ook echt wel geld verdient in/aan de landbouw.
En dan heb je nog niet eens over de derogatie die verdwijnt..
Hoor nu dat boeren iets vee opruimen om voor volgend jaar niet die hoge mestafzetkosten te hoeven betalen.
Betekend dus de komende jaren zeker minder melk,dat is goed voor de melkprijs (meestal voor even)
Wat betreft overname melkveebedrijven,dat was 40 jaar geleden ook moeilijk,alleen de bedragen zijn nu iets groter.
Een goed georganiseerd bedrijf van 200 koeien is makkelijker over te nemen als een slecht georganiseerd bedrijf van 80 koeien. :yes:
Middenboer

Bericht door Middenboer »

Jan.1 schreef: di nov 21, 2023 22:17 Een goed georganiseerd bedrijf van 200 koeien is makkelijker over te nemen als een slecht georganiseerd bedrijf van 80 koeien. :yes:
Klopt, die laatste krijgt nu een hypotheek offerte met 6% rente, of de bank wil helemaal niets.
De boekhouder noemt ook altijd "meer melken om de vaste kosten te verdunnen". Want die met 80 krijgt dezelfde rekening als die met 200. 1 melkrobot is in verhouding een stuk duurder in onderhoud als 2 of meer. Melktank van 6000 liter heeft ook een onderhoudscontract. De voerboer geeft nog weer kwantumkorting. Meeste melk fabrieken nog kwantumtoeslag. Alles is gericht op groter groter..
Zolang het bedrijf goed georganiseerd is en in balans, lijkt me dat ook geen probleem. In het noorden zie je ook genoeg grote bedrijven die er zat grond onder hebben.
(veeteeltforum Mellek)
Sander

Bericht door Sander »

melker schreef: do feb 23, 2023 11:04 Laatste maand deden ze zelfs ruim 5%, had nog wat ledenobligaties, 3% plus de euribor rente.Maar heb hele uitgekeerde kapitaal in OCI en in wat banken en verzekeraars gestoken, volgens prognose ruim 10% dividend maar is geen garantie uiteraard.
Wat verwacht je van dividend oci nu ze onderdelen verkocht hebben? Als ze dat grotendeels uitkeren wordt het nogal wat
iedere dag BBBeter
melker
Contacteer:

Bericht door melker »

De verwachting is dat ze tussen de 10 en 15 euro uitkeren, afgelopen jaar ook al bijna 8;euro uitgekeerd. Koers fluctueerd wel erg met uitkering mee, na uitkering koers rond de 15 euro is wel iets om rekening mee te houden. Zit nu vooral in de financials ING, ABN, van Lanschot en NN, gem. 10 % dividend dit jaar en afgelopen jaar, ook koersgevoelig maar minder heftig dan OCI.
Sander

Bericht door Sander »

iedere dag BBBeter
Sander

Bericht door Sander »

iedere dag BBBeter
sivert

Bericht door sivert »

En dan boekt Arla met een vergelijkbare omzet nog een mooie winst met een hogere melkprijs, voor zover die te vergelijken is.
Sander

Bericht door Sander »

iedere dag BBBeter
boer pieter
Contacteer:

Bericht door boer pieter »

Ja tuborg doet het goed
Sander

Bericht door Sander »

Jvt vind van niet :wink:
iedere dag BBBeter
jvt

Bericht door jvt »

Klopt, vind dat nog steeds. Niettemin blij met laatste nabetaling. Tijd zal het leren. Paar jaar terug werd rfc bejubeld en kon arla niet in de schaduw staan, nu zit rfc in de verdomhoek. Ik ga ervan uit dat fusie nabij is tussen beide coops, komende jaren enkel en alleen fusiekosten voor de leden. Maar over 5 jaar weten we waar de leverancier/lid beste mee is geweest.
die belgen zijn zo dom nog niet...
Sander

Bericht door Sander »

jvt schreef: do feb 22, 2024 15:14 Klopt, vind dat nog steeds. Niettemin blij met laatste nabetaling. Tijd zal het leren. Paar jaar terug werd rfc bejubeld en kon arla niet in de schaduw staan, nu zit rfc in de verdomhoek. Ik ga ervan uit dat fusie nabij is tussen beide coops, komende jaren enkel en alleen fusiekosten voor de leden. Maar over 5 jaar weten we waar de leverancier/lid beste mee is geweest.
Bejubeld paar jaar terug? Door mensen die geen financieel verslag konden lezen zeker :wink:
iedere dag BBBeter
sivert

Bericht door sivert »

jvt schreef: do feb 22, 2024 15:14 Klopt, vind dat nog steeds. Niettemin blij met laatste nabetaling. Tijd zal het leren. Paar jaar terug werd rfc bejubeld en kon arla niet in de schaduw staan, nu zit rfc in de verdomhoek. Ik ga ervan uit dat fusie nabij is tussen beide coops, komende jaren enkel en alleen fusiekosten voor de leden. Maar over 5 jaar weten we waar de leverancier/lid beste mee is geweest.
Dat is wel iets langer geleden dan een paar jaar, sinds Riedel werd verpatst rommelt het al. Met het melkreductieplan joegen ze de leden al tegen zich in het harnas en het structureel verkopen van bedrijfsonderdelen om de winst op te poetsen was ook geen goed teken. We hadden een paar jaar geleden hierover een hele discussie met onze melkwinningsadviseur (hij is nog eerder dan ons bij RFC vertrokken) die in tegenstelling tot ons vond dat RFC een gezond bedrijf was en niets wilde weten van onze opmerking dat RFC een lege huls aan het worden was. Na dat gesprek vroegen we ons al af of we wel bij RFC moesten blijven en vorig zomer hebben we dus de knoop door gehakt en zijn naar A-Ware vertrokken. Het scenario wat nu helaas gebeurt met RFC is precies dat waar we toen al bang voor waren, het tafelzilver verkocht, fabrieken en apparatuur wordt geleased en veel te veel personeel alsof het een werkvoorzieningsschap is.
jvt

Bericht door jvt »

bejubelen was vooral in de pers, maar idd langer geleden, toen de fusie afketste met arla. Toen was rfc veeeeeeeeel beter dan arla, als ze nu niet op letten worden ze voor symbolische 1 euro overgenomen door arla.
die belgen zijn zo dom nog niet...
Plaats reactie