Fusie Royal Friesland Foods & Campina

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Kasé5

Re: Fusie Royal Friesland Foods & Campina

Bericht door Kasé5 »

melker schreef: vr nov 17, 2023 09:51 Dat weiden met robots is wel grootste uitdaging, voordeel tov PP is wel dat contract geldt voor 2 jaar, bij PP kan je er volgende kwartaal zo uit liggen. Zijn verder wel tevreden bij DOC, is kleiner en contact allemaal wat directer. Grote feesten zoals bij A-ware zijn er dan weer niet.
😄😄
Van de ontvangen stuivertjes kun je zelf wel feestje organiseren :wink:
van Dam af
melker
Contacteer:

Bericht door melker »

Nou schiet me te binnen dat wanneer ze vergadering in Duitsland hebben het bier wel rijkelijk vloeit. Nicht van mij haar man zit in bestuur en waren daags na vergadering nog aan het bijkomen :cheers:
Schoonvelde
Contacteer:

Bericht door Schoonvelde »

Jappie schreef: vr nov 17, 2023 10:08 Wat zijn die weide eisen bij DOC?
Zou maar een robot bij bestellen, vrees dat het niet gaat meevallen
Weiden en robots..... ik heb het geprobeerd.... koste meer melk dan dan de premie. Feitelijk zou het gemakkelijk kunnen, een robot maken kost een 35K, nog en 25K voor hokje eromheen en je kunt een 50 koeien per robot melken. Dan is robot melken pas echt relaxed en kun je weiden storingen hebben etc zonder stress.
Alleen ondermeer door onderdelen gebrek, monteurs gebrek en te weinig concurrentie kosten die botjes 110 k per stuk.
Doe lekker waar je je goed bij voelt.
Jan.1

Bericht door Jan.1 »

melker schreef: vr nov 17, 2023 13:09 Nou schiet me te binnen dat wanneer ze vergadering in Duitsland hebben het bier wel rijkelijk vloeit. Nicht van mij haar man zit in bestuur en waren daags na vergadering nog aan het bijkomen :cheers:
Ik hoop niet in het ziekenhuis :shock:
Kasé5

Bericht door Kasé5 »

Heb nu 5 jr geweid met robots, leuke bezetting, 7 ton/robot, en gaat leuk en levert ook wel wat op, niet alleen weidepremie vd coop. :no:
Maar om er nu 4 tot 500 te weiden met robots lijkt me nogal wat. De afstanden tot de percelen worden dan ook snel te groot.
Je moet zorgen dat ze goed op de melk blijven maar dat ervaar ik op stal met robots ook altijd.
Koeien van 15 liter moet je áltijd ophalen :cry:
Gaat bij ons alleen al om 20k wp.
Weidt je slechts 120 dgn en het kost een uur extra per dag heb je ruim €150,= per uur.
Is vnl sjouwwerk e.d.. Geen dure apparatuur bij nodig.
Heb ook weer poosje gras gevoerd deze herfst, ook leuk maar zet bij je uurvergoeding de komma maar 1 of 2 punten nr voren!
van Dam af
Jan.1

Bericht door Jan.1 »

Veel werk ,altijd achter je beesten aan om de laatste weer op te halen....
Alleen bij een hele goede verkaveling waarbij alle grond rondom je stal ligt,is het wel leuk te doen. :yes:
In toekomst wordt het misschien veel lastiger,bedrijfsvoering wordt extensief en vooral in het voorjaar moet je alle mest afvoeren omdat er daarna alleen tegen hoge prijzen mest afgevoerd kan worden.
Vind koeien in het land wel mooi gezicht ,alleen met hele grote koppels steeds moeilijker. :yes:
Kasé5

Bericht door Kasé5 »

Bedrijf met 2 of 3 botjes heeft geen hele grote koppel :wink:
Wat toekomst brengt gaan we zien. Noem nu afgelopen jaren. Blijver past zich steeds aan; daar hoorde beslissing ze weer uit te laten ook bij net als ze vast houden 15 jr geleden :yes:
van Dam af
Jan.1

Bericht door Jan.1 »

Kasé5 schreef: vr nov 17, 2023 17:22 Bedrijf met 2 of 3 botjes heeft geen hele grote koppel :wink:
Wat toekomst brengt gaan we zien. Noem nu afgelopen jaren. Blijver past zich steeds aan; daar hoorde beslissing ze weer uit te laten ook bij net als ze vast houden 15 jr geleden :yes:
Wij melken continu 175 mk,als alles goed gaat is er nooit een probleem,maar zo simpel is het niet altijd. :no:
Bij een storing of wat het dan ook mag wezen loopt het in 100.
Dan is koeien binnen bij ons een stuk makkelijker,maar vooral relaxter.
Wij zijn ook een blijver,maar als ze ons verplichten koeien buiten te doen hebben we het snel gezien. :lol:
Sander

Bericht door Sander »

Helaas Jan, Kasé5 bepaald wie er blijver is en wie niet :wink:
iedere dag BBBeter
Jan.1

Bericht door Jan.1 »

Sander schreef: vr nov 17, 2023 18:58 Helaas Jan, Kasé5 bepaald wie er blijver is en wie niet :wink:
Tis nog geen 2026 :)
Hookwood Holsteins
Contacteer:

Bericht door Hookwood Holsteins »

Schoonvelde schreef: vr nov 17, 2023 13:43
Jappie schreef: vr nov 17, 2023 10:08 Wat zijn die weide eisen bij DOC?
Zou maar een robot bij bestellen, vrees dat het niet gaat meevallen
Weiden en robots..... ik heb het geprobeerd.... koste meer melk dan dan de premie. Feitelijk zou het gemakkelijk kunnen, een robot maken kost een 35K, nog en 25K voor hokje eromheen en je kunt een 50 koeien per robot melken. Dan is robot melken pas echt relaxed en kun je weiden storingen hebben etc zonder stress.
Alleen ondermeer door onderdelen gebrek, monteurs gebrek en te weinig concurrentie kosten die botjes 110 k per stuk.
Losse robot kost momenteel wel meer dan 110K als ik de geluiden zo hoor.

Wij hebben momenteel 48 koeien op de robot lopen. Er zit één koe onder de 24 kg en die haal ik niet op maar komt dan ook wel voor dat ze minder dan één keer per dag gemolken wordt. Momenteel halen we dus geen koe op en zo rond de 38 kg melk gemiddeld. Ik heb die robot ook niet om er zoveel mogelijk koeien mee te melken maar juist om er minder werk van te hebben. Dit jaar niet geweid, het idee is wel om dat weer te gaan doen maar daarvoor moet de logistiek nog iets aangepast te worden.
Sander

Bericht door Sander »

Zie jij jullie bedrijf ooit nog weer een slag maken hookwood?
iedere dag BBBeter
Hookwood Holsteins
Contacteer:

Bericht door Hookwood Holsteins »

Sander schreef: vr nov 17, 2023 22:48 Zie jij jullie bedrijf ooit nog weer een slag maken hookwood?
Wat bedoel je onder een slag maken?

Ben ooit begonnen met 4 ton melk en 10 ha eigendom, nu 6 ton melk en 24 ha eigendom. Nu 36 ha in gebruik. Met de huidige situatie omtrent de derogatie zie ik direct geen toegevoegde waarde van meer melk leveren de komende jaren. Voegt niets toe en zo we het nu hebben ben ik ook in de gelegenheid om buiten het bedrijf meer rendement te genereren. Onze Jelte heeft wel interesse in het bedrijf maar doet nu eerst een technische opleiding. Vindt ie interessant en hij wil meedere opties open houden. Mocht hij concreet wat met het bedrijf willen dan zien we dan weer.
Sander

Bericht door Sander »

(y)

Volledig off topic deze vraag bedenk ik me. Maar inderdaad kijkende naar overname, ooit een nieuwe stal, uitbreiding grond etc. Dat soort dingen
iedere dag BBBeter
Kasé5

Bericht door Kasé5 »

Hier ze je dus ook weer hoe belangrijk een hoge productie is bij robotmelken :yes:
Als je ze op 38 liter kunt houden JR, ga je met dit koppeltje richting de 7 ton zonder koeien te halen!!!!
Zal maar niet zeggen hoeveel wij er onder de 25 liter hebben :oops: , maar hoef die gelukkig niet allemaal te halen. S Morgens en savonds stuk of 5 op 120, dus valt dik mee.
Lely verkoper zei me is, verkoop de slechtste20, zit de rest zo op 40 liter en zit je weer op 2000 liter.
Tja met paar weken wel maar met een half jaar???
van Dam af
Plaats reactie