Kan wel. Alleen met robot wil je rust in de stal en zeker met 3 rijen is het niet ideaal dat je eerst alle koeien tussen box wegjaagt en daarna nog alles bij het voerhek. MIjn boxen zijn af. Dus sta nu voor de keuze. Of diepstrooisel laten of goede matras. vergis je ook niet in diepstrooisel kosten. Ik zit op ongeveer 13000 per jaar aan vlaskalk oid voor 90 koeien
Boxmatrassen
Moderator: Moderators
Re: Boxmatrassen
Als je nieuw bouwd en goed ruim kunt bouwen zou ik diepstrooisel doen, maar als je maar 2 gangen hebt van 3m breed, met ene kant vreet plek en andere kant ligplek, dan word het wat lastiger.
En als ik dan ook hoor dat het 144€/plek/jaar aan strooisel kost, ik ben momenteel met stromeel en Diabas (vulkaansteen meel) bij een 50€ per plek per jaar, das in 10 jaar toch een dikke 900€ per plek verschil, dan is het rendement van een waterbed a 250-300€ toch erg hoog ?
Gewoon biobed nemen ,Scheider in de stal,en automatisch verdelen ben je voor de helft klaar.(doen we hier nu 12 jaar)Talis schreef: ↑vr jan 31, 2025 15:04Kan wel. Alleen met robot wil je rust in de stal en zeker met 3 rijen is het niet ideaal dat je eerst alle koeien tussen box wegjaagt en daarna nog alles bij het voerhek. MIjn boxen zijn af. Dus sta nu voor de keuze. Of diepstrooisel laten of goede matras. vergis je ook niet in diepstrooisel kosten. Ik zit op ongeveer 13000 per jaar aan vlaskalk oid voor 90 koeien
Zand is nog beter maar krijg je niet uit de put.

Biobed mag hier niet, veterinairamt doet daar moeilijk over… en zand, dan komt geen LW meer mest uitrijden hier helaas…Jan.1 schreef: ↑vr jan 31, 2025 15:59Gewoon biobed nemen ,Scheider in de stal,en automatisch verdelen ben je voor de helft klaar.(doen we hier nu 12 jaar)Talis schreef: ↑vr jan 31, 2025 15:04Kan wel. Alleen met robot wil je rust in de stal en zeker met 3 rijen is het niet ideaal dat je eerst alle koeien tussen box wegjaagt en daarna nog alles bij het voerhek. MIjn boxen zijn af. Dus sta nu voor de keuze. Of diepstrooisel laten of goede matras. vergis je ook niet in diepstrooisel kosten. Ik zit op ongeveer 13000 per jaar aan vlaskalk oid voor 90 koeien
Zand is nog beter maar krijg je niet uit de put.![]()
Verschild dat per Landkreis richt? Hier best veel met gescheiden mest. Buurman 2 jaar terug nog stal gebouwd met Forderung en heeft ook gescheiden mest er in.
Verschild per veterinair Amt… wij vallen onder die in roffhausen. Voergang zonder dak mag ook niet bij ons, in Aurich wel. Daar in tegen zou het bij ons makkelijker zijn met regels betreft direkt Vermarktung
Nee. hebben we jaren gehad. Maar ging ten koste van uiergezondheid. Koeien wel superschoon en beste ligbed. Maar was niet meer te houdenJan.1 schreef: ↑vr jan 31, 2025 15:59Gewoon biobed nemen ,Scheider in de stal,en automatisch verdelen ben je voor de helft klaar.(doen we hier nu 12 jaar)Talis schreef: ↑vr jan 31, 2025 15:04Kan wel. Alleen met robot wil je rust in de stal en zeker met 3 rijen is het niet ideaal dat je eerst alle koeien tussen box wegjaagt en daarna nog alles bij het voerhek. MIjn boxen zijn af. Dus sta nu voor de keuze. Of diepstrooisel laten of goede matras. vergis je ook niet in diepstrooisel kosten. Ik zit op ongeveer 13000 per jaar aan vlaskalk oid voor 90 koeien
Zand is nog beter maar krijg je niet uit de put.![]()